Mistä kirjoista saisi tietoa kuningatar Victoriasta ja hänen ajastaan?

Kysytty

Mistä kirjoista saisi tietoa kuningatar Victoriasta ja hänen ajastaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koska Ison-Britannian imperiumi oli mahtavimmillaan Viktorian aikana, on sen asioita ja vaiheita käsitelty runsaasti kaikissa yleisen historian yleisesityksissä, joita ei tässä ole tarpeellista erikseen luetella.

Englannin historioista voi mainita seuraavat:

Trevelyan, G. M.
Englannin historia 2. - WSOY, 1948.

Daniell, Christopher
Englannin historia. - Puijo, 1995 (myös uudempia painoksia). - (Matkaopas historiaan).

Kansakuntien vaiheet 3 : Länsi-Eurooppa. - WSOY, 1952.

Britannia : saarivaltakunnan Eurooppa-suhteiden historia. - Atena, 2002.

Imperiumin muista osista on myös:

Chambers, John
Australia. - Unipress, 2006. - (Matkaopas historiaan).

Fisher, Andrew
Skotlanti. - Puijo, 1998. - (Matkaopas historiaan).

Neville, Peter
Irlanti. - Puijo, 1998. - (Matkaopas historiaan).

Tammita-Delgoda, SinhaRaja
Intia. - Puijo, 1996. - (Matkaopas historiaan).

Henriksson, Markku
Kanada : Vaahteranlehden maa. - Gaudeamus, 2006.

Suoraan Viktoriaan liittyviä:

Barth, Reinhard
Historian suurnaiset. - Ajatus, 2005.

Strachey, G. Lytton
Kuningatar Viktoria. - Kirja, 1927.

Tingsten, Herbert
Viktoria ja viktoriaanit. - WSOY, 1966.

Kaunokirjallisuus antaa varmaan paljon tietoa aikakauden elämästä. Pohjana siihen tutustumiselle voivat toimia kirjallisuudenhistoriat, joissa on paljon tietoa myös ajan aatteista:

Yleinen kirjallisuuden historia 3 : Englanti, Alankomaat, Saksa. - Otava, 1900.

Koskimies, Rafael
Maailman kirjallisuus : realismi ja symbolismi, uusin aika. - Otava, 1965.

Kansojen kirjallisuus 8 : realismi (1830-1860). - WSOY, 1976.

Kansojen kirjallisuus 9 : naturalismi (1860-1890). - WSOY, 1978.

Elämäkertoja ja muistelmia aikalaisista löytyy suomeksi, mm.:

Kallio, O. A.
W.E.Gladstone. - Kansanvalistusseura, 1903.

Maurois, Andre
Disraeli. - Kirja, 1928.

Tuulio, Tyyni
Florence Nightingale : nykyaikaisen sairaanhoidon luoja. - WSOY, 1937 (ja uudempia painoksia).

Rantavaara, Irma
Charles Dickens : elämäkerta. - Otava, 1946.

Bölsche, Wilhelm
Charles Darwin : elämäkerrallinen kuvaus. - Otava, 1900.

Darwin, Charles
Elämäni. - Pohjoinen, 1987.

Tietoja Englannin 1800-luvun uskonnollisesta ja kirkollisesta elämästä löytyy teoksesta

Sirenius, Sigfrid
Kirkko ja suurkaupunkien seurakuntatyö Englannissa. - Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, 1917.

Naisen ja perheen asemasta:

Familia : Eurooppalaisen perheen historia 5 : lapsen vuosisata (1800-luku). - Tammi, 1997.

Edellä on lueteltu vain suomenkielisiä teoksia. Muunkielisiä voi hakea esim. sivulta http://www.helmet.fi/screens/mainmenu.html. Sopivia hakusanoja yksinkertaisessa haussa ovat esim. VIKTORIA tai ENGLANTI HISTORIA tai (jos halutaan erikoisesti ruotsinkielisiä)ENGLAND HISTORIA.