Mistä kirjoista löytyisi suomen kielellä selostusta Yhdysvaltojen Vietnamissa käymän sodan vaiheista? Ensisijaisesti kiinnostavat alun perinkin suomeksi…

Kysytty

Mistä kirjoista löytyisi suomen kielellä selostusta Yhdysvaltojen Vietnamissa käymän sodan vaiheista? Ensisijaisesti kiinnostavat alun perinkin suomeksi kirjoitetut tekstit.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutama ehdotus:
1.Kallonen, Kari : Sinivihreät baretit, suomalaiset sotilaat Vietnamin sodassa 2. Lukkari, Matti: Vastuunkantaja : Aito Keravuoren sotilaanelämä 3. Kallonen, Kari: Ristiretki 4. Sivonen, Pekka:
Ydinasepelote Yhdysvaltain poliittisen vallankäytön muovaajana 5. Laine, Sirpa : Vietnamin trauma Yhdysvalloissa, tulkinta johtajuuden rehabilitaatiosta Carterin ja Reaganin presidenttikausina, 1988
6. Myös Paavo Rintala on käsitellyt aihetta ja rauhanaateetta kaunokirjallisessa teoksessaan Vietnamin kurjet

Edelliset teokset löytyvät pääkaupunkiseudunkin yleisistä kirjastoista. Tässä vielä alla jokunen teos tieteellisissä kirjastoissa. Ne voit kaukolainata oman lähikirjastosi kautta. Kysy kaukolainaamisesta lisää kirjastostasi. Kirjat tieteellisissä kirjastoissa:
A) Suursotien vuosisata : sodan ja taistelun kuva 1900-luvulla / Ari Raunio 2002 (toim.)

B) Tekijät: Leskinen, Jari
Nimeke: Taktisista voitoista strategiseen tappioon : Yhdysvalloissa käyty väittely Vietnamin sodan (1965-75) strategiasta, taktiikasta ja opetuksista / Jari Leskinen
Aineisto: kirja
Julkaistu: Helsinki : Maanpuolustuskorkeakoulu , 1998

Artikkeleita: [ Viitelista ]

------------------------------------------------------

Tietue 1 / 4

Tekijä Virtala, Timo
Nimeke Salaisen sodan arvet
Aikakauslehti Ydin
ISSN 0356-357
Vu/vsk/nro/s 2006 ; (40) ; 2 ; 12-13
Huomautus Vuosina 1964-1973 käytiin Laosissa Royal Lao -armeijan ja Pathet Lao -kommunistien välillä sisällissota, johon Neuvostoliitto ja Yhdysvallat osallistuivat aktiivisina osapuolina
YKL 98
Asiasana sodat: Laos: 1964-1973; sisällissodat: Kaakkois-Aasia: Laos; vallankumousliikkeet: kommunistit; sotatoimet: Neuvostoliitto: Yhdysvallat: Laos; tiedustelupalvelut: CIA: Yhdysvallat; sotapolitiikka: Yhdysvallat: Laos; pommitukset: Laos; sotaveteraanit: maastamuutto; Laosin sota; Vietnamin sota; sotahistoria; yhteiskuntaolot: Laos

Tietue 2 / 4 tietueesta

Tekijä Kivinen, Olli
Nimeke Vietnam-muistot heräävät (Kolumni)
Sanomalehti Helsingin sanomat (HS)
Päiväys 2006-10-31
Huomautus USA:n kongressin välivaalit 7.11.2006. - Irakin tilanne
YKL 32.1 ; 32.5 ; 39
Asiasana kansanedustuslaitokset: vaalit: Yhdysvallat: 2006; vaalikampanjat; presidentit: Yhdysvallat; ulkopolitiikka: Yhdysvallat; sotapolitiikka: Yhdysvallat; Irakin sota; sodat: Yhdysvallat: Vietnam; Vietnamin sota

Tietue 3 / 4 tietueesta

Nimeke Komentaja koki unohtuneensa Vietnamiin (Kuolleet)
Sanomalehti Helsingin sanomat (HS)
Päiväys 2005-07-20
Huomautus Amerikkalaisjoukkoja Vietnamin sodassa komentanut kenraali William Westmoreland (26.3.1914-18.7.2005)
YKL 99.1 ; 39 ; 98
Asiasana sotilaat; upseerit; kenraalit: armeijat: Yhdysvallat; sodat: Yhdysvallat: Vietnam; Vietnamin sota; sotahistoria: Yhdysvallat; henkilöhistoria; nekrologit

Tietue 4 / 4 tietueesta

Tekijä Sadeniemi, Pentti
Nimeke Sota on raskas ammatti (Merkintöjä)
Sanomalehti Helsingin sanomat (HS)
Päiväys 2005-07-03
Huomautus USA:n armeija on pahasti jäljessä värväystavoitteistaan. Sotilaan ammatti ei houkuttele kuten ennen
YKL 39
Asiasana asevoimat: värväys: Yhdysvallat; armeijat: Yhdysvallat; asevelvollisuus; kutsunnat; Vietnamin sota; Irakin sota; sotilaat: amerikkalaiset: Irak; armeijat: sosiaalinen kerrostuneisuus: yhteiskuntaluokat: Yhdysvallat; sotilaspolitiikka: Yhdysvallat; presidentit: Yhdysvallat

0 ääntä

Kommentit

Arttu Käyhkö: Mustat projektit, siinä myös USA:n Vietnamin sodasta.