Mistä kirjoista löytäisin vanhoja karttoja Vuosaaren alueesta tai muuta tietoa alueen historiasta? Olen erityisen kiinnostunut Kallahden alueesta. Entä mistä…

Kysytty

Hei!
Mistä kirjoista löytäisin vanhoja karttoja Vuosaaren alueesta tai muuta tietoa alueen historiasta? Olen erityisen kiinnostunut Kallahden alueesta. Entä mistä löytäisin tietoa alueen tulevaisuudesta? Erityisesti kaupunkisuunnittelu kiinnostaisi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosaaresta ja sen historiasta löytyy runsaasti kirjallisuutta. Tässä esimerkiksi joitakin mahdollisesti sinua kiinnostavia, joissa lienee mukana myös jonkin verran karttoja:

Jormanainen, Marja-Leena: Meri-Rastila ja Kallahti : kymmenen vuotta Vuosaaren suunnittelua ja rakentamista (Helsingin kaupunki, sosiaalivirasto, 1997)
Korhonen, Erkki: Ruoholahti, Pikku Huopalahti, Meri-Rastila ja Kallahti muuttaneiden silmin (Helsingin kaupungin tietokeskus, 1998)
Kärki, Tommi: Kallahdenniemi. Osa 1 : Maisema- ja kulttuurihistoriallinen selvitys ja virkistysalueiden yleissuunnitelma (Helsingin kaupunki, kaupunkisuunnitteluvirasto, 2005)
Lampi, Pertti: Helsingin Vuosaari - Nordsjö : kaupunginosan historia, nykypäivä ja tulevaisuus (Vuosaari-seura ja Vuosaari-säätiö, 2005)
Lassenius, Torolf: Elämää Vuosaaren Kallahdessa (Helsingin kaupunginmuseo, 1997)
Makkonen, Leena Kallahdenniemi. Osa 2 : Rakennusperinnön arvot (Helsingin kaupunki, kaupunkisuunnitteluvirasto, 2005)
Vantaan historia 1946-1977 : Kasvua, yhteistyötä, hyvinvointia (Vantaan kaupunki, 2002)
Vuosaari : kaupunki meren rannalla (Helsingin kaupunki, 2005; hyvin pieni teos)
Vuosaari : merellinen kaupunginosa (Helsingin kaupunki, 1990)

Parhaiten Vuosaarta käsittelevää materiaalia on Vuosaaren kirjastossa ja sen Vuosaari-kokoelmassa sekä Pasilan kirjaston Helsinki-kokoelmassa, mutta edellä mainittujen teosten tarkan saatavuuden voit tarkistaa osoitteesta http://luettelo.helmet.fi. Löydät lisää Vuosaarta käsittelevää kirjallisuutta, kun otat halutavaksi ”Muut hakutavat” ja pudotusvalikosta ”Asiasana”. Kun käytät asiasanana sanaa ”Vuosaari”, saat pitkän listan Vuosaarta käsittelevistä julkaisuista.