Mistä Karhapään suku on alun perin lähtöisin? Minne/mihin on ensimmäistä kertaa kirjattu sukunimi (liikanimi) Karhapää? Mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Mistä Karhapään suku on alun perin lähtöisin? Minne/mihin on ensimmäistä kertaa kirjattu sukunimi (liikanimi) Karhapää? Mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Karhapää kuten monet muutkin pää-loppuiset nimet ovat alun perin olleet ulkonäköön liittyviä lisänimi. Karhapää on ilmeisesti tarkoittanut 'pörrötukkaista ihmistä'. Nimi on sittemmin vakiintunut sukunimeksi Ilomantsin seudulla. Maakirjoista nimi löytyy sukunimenä ensimmäisen kerran vuodelta 1638. On mahdollista, että samasta alkumuodosta on kehittynyt myös sukunimi Karhinen.

Lähde:
Mikkonen, Pirjo ja Paikkala, Sirkka : Sukunimet. Helsinki, 2000

4 ääntä

Kommentit

Mistä Karhapäät ovat lähtöisin ja minkäpaikkakunnan maakirjoissa karhapää on ensimmäiseksi mainittu.