Mistä juontuu sana "osapuilleen"? Mikä on sen etymologia?

Kysytty

Mistä juontuu sana "osapuilleen"? Mikä on sen etymologia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Adverbiä osapuilleen ei löydy sellaisenaan Nykysuomen etymologisesta sanakirjasta tai Suomen sanojen alkuperä -kirjasarjasta. Lauri Hakulinen kuitenkin käsittelee sitä lyhyesti teoksensa Suomen kielen rakenne ja kehitys (1979, 4. korjattu ja lisätty painos) sivulla 391. Hakulinen esittää Paavo Pulkkisen tutkimukseen pohjaten, että osapuilleen on kehittynyt sanasta osapuolilleen. Pulkkisen tutkimukseen viittaa myös Pekka Lehtimäki Virittäjä-lehden numerossa 3/1965. Lehtimäen mukaan kahden äkkiseltään erilaiselta vaikuttavan sanan yhteys on helppo ymmärtää itämurteiden ja karjalan kautta, joissa osa-sana on onni-sanan synonyymi. Esimerkiksi sanonta "työ on osapuolille tehty" voi siis tarkoittaa, että työ on jo voiton puolella.

Lähteet

Hakulinen, Lauri 1979: Suomen kielen rakenne ja kehitys.

Lehtimäki Pekka 1965: In honorem Paavo Ravila. Virittäjä 3/1965. https://journal.fi/virittaja/article/view/34979/32952