Mistä juontaa uskomus (eli onko uskomus lainkaan), että kun illan juo viskiä, aamulla riittää kun juo vettä ja päihtyy uudelleen?

Kysytty

Mistä juontaa uskomus (eli onko uskomus lainkaan), että kun illan juo viskiä, aamulla riittää kun juo vettä ja päihtyy uudelleen?

Vastaus

Vastattu

Uskomuksen alkuperä ei selvinnyt eikä sille löydy tukea tieteestä. Alkoholijuomien sisältämä etyylialkoholi palaa maksassa tietyllä tasaisella tahdilla. Alkoholi on poistunut verestä, kun maksa on polttanut sen. Palamisnopeudessa on paljon yksilökohtaista vaihtelua. Veren alkoholipitoisuus pienenee juomisen lopetuksen jälkeen noin 0,10–0,25 promillea tunnissa. Usein käytetyn arvion mukaan alkoholia palaa 0,1 grammaa tunnissa kehon painokiloa kohti.

Lisää tietoa alkoholihumalasta löytyy mm. tästä Terveyskirjaston verkkoartikkelista: Alkoholihumala ja muita alkoholin välittömiä vaikutuksia - Terveyskirjasto