Mistä juontaa sana siipeilijä?

Kysytty

Mistä juontaa sana siipeilijä?

Vastaus

Vastattu

Siipiveikko, siipeilijä, siivellä eläjä...

Sanonta "siivellä" tarkoittaa Suomalaisen fraasisanakirjan mukaan "toisen ihmisen tai ryhmän vanavedessä, tästä hyötyen". Kirja tarjoaa myös yhden mahdollisen teorian sanonnan synnylle. Vanhan uskomuksen mukaan jotkut pienet muuttolinnut tekevät muuttomatkansa isompien lintujen selässä ja "siivellä".

"Siipeily" kieltämättä kuuluu muuttolintujen elämään ja sanonnan alkuperä voi hyvinkin olla lintumaailmassa. Valtaosa päivällä muuttavista linnuista muuttaa parvissa energiaa säästääkseen. Lentävän linnun alaspäin suuntautuvat siiveniskut aiheuttavat siiven sivuilla ylöspäin suuntautuvan ilmavirtauksen, jonka ansiosta vierustoverin lento on kevyempää. Mitä isompi siipi on, sitä voimakkaamman nostavan ilmavirtauksen se saa aikaan. Tämän takia pienten lintujen on suhteessa kannattavampaa lentää isojen lintujen kanssa kuin ison linnun itseään pienempien lintujen parvessa. Monilajisissa muuttoparvissa onkin usein yksittäisiä pieniä lintuja isompien joukossa mutta harvoin isoja pienempien joukossa.

Lähteet:
Suomalainen fraasisanakirja
Suomen muuttolinnut