Mistä juontaa juurensa Sarvi sukunimi?

Kysytty

Mistä juontaa juurensa Sarvi sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan toimittama kirja Suomalaiset sukunimet kertoo Sarvi-nimestä mm. seuraavaa:
Taustalla voi olla liikanimi esim. Sarfweleyka. Sarvi on voinut myös irrota sukunimeen myös asuinpaikan nimestä, jossa sarvella on voitu tarkoittaa esim. terävää niemenkärkeä tai ehkä joen haaraa. Vanjoja asiakirjamerkinntöjä ovat Per Sarffui 1546 ja Monns Sarwen(poi)ca 1566.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SSuomalaiset%20sukunimet__Or…

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vai olisiko suomennos nimestä Horn?

Kyllä, Sarvi on suomennos Horn-aatelissuvun nimestä. Isoäitini oli tyttönimeltään Sarvi ja kuului tuohon kyseiseen aatelissukuun. Koska suomennos on tapahtunut, en vielä tiedä. Tutkin asiaa.

Sarvi ratsusotilaan nimi, alkuperäinen nimi oli Horn!