Mistä johtuu maamailin ja meri mailin pituusero

Kysytty

Mistä johtuu maamailin ja meri mailin pituusero

Vastaus

Vastattu

Maamailin pituus on vaihdellut eri aikoina ja eri maissa. Alunperin se juontuu roomalaisesta mailista (mille passus), joka oli n. 1480 metriä. Vuonna 1592 kuningatar Elisabet I määräsi mailin pituudeksi 8 furlongia eli 1 609 metriä. Nykyisen brittiläisen yksikköjärjestelmän mukaan maili on 1609,344 metriä.

Merimaili on merellä ja ilmailussa käytettävä pituusmitta, joka on yhden kaariminuutin pituus päiväntasaajalla. Kansainvälinen merimaili eli meripeninkulma on täsmälleen 1852 metriä. Meripeninkulma määriteltiin alun perin leveysasteen kuudeskymmenesosaa eli kaariminuuttia vastaavaksi matkaksi maapallon pinnalla pituuspiiriä pitkin. Koska maantieteellinen leveyspiiri (latitudi) määritellään pinnan normaalin ja päiväntasaajan tason väliseksi kulmaksi, kaariminuutin pituus riippuu pinnan kaarevuudesta eikä etäisyydestä keskipisteestä. Eli kaariminuutin pituus vaihtelee riippuen siitä, millä leveyspiirillä ollaan.

Lähteinä Turun museokeskuksen julkaisu (2015) Tiima, tiu, tynnyri : miten ennen mitattiin : suomalainen mittasanakirja sekä mailin ja meripeninkulman wikipedia-sivut; https://fi.wikipedia.org/wiki/Mailihttps://fi.wikipedia.org/wiki/Meripeninkulma