Mistä johtuu, että puhelimeen puhuessaan puhuu selkeämmin ja huomattavasti kovempaa kuin normaalisti.

Kysytty

Mistä johtuu, että puhelimeen puhuessaan puhuu selkeämmin ja huomattavasti kovempaa kuin normaalisti. Tämän huomaa esim yleisissä kulkuvälineissä, puhuessaan vierustoverin kanssa keskustelua ei kuule mutta vastatessaan puhelimeen koko bussillinen kuulee keskustelun.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehkäpä puhelimessa puhuessa puhuu siksi selkeämmin ja kovemmin, jos ei näe toisen eleitä ja ilmeitä, ja näin varmistaa tulevansa kuulluksi. Sanaton viestintä on isossa roolissa kun kommunikoimme. Tutkimustulokset vaihtelevat, mutta useimmat tutkivat pitävät oikeana tietona, että 70-93% kaikesta viestinnästä on sanatonta.

Kyseessä voi olla myös jomman kumman osapuolen heikentynyt kuulo tai puhelimen äänenvoimakkuus tai muu ominaisuus. Hälyisessä tilassa kasvotusten keskustelu voi siten olla hiljaisempaa, kun on ehkä mahdollista lukea huulilta osa puheesta tai ymmärtää eleistä ja ilmeistä.

Tässä vielä muutama linkki joihin törmäsin asiaa tutkiessani.

https://www.lifesize.com/fi/blog/speaking-without-words/

https://blog.kuulu.fi/nonverbaalinen-viestinta-vuorovaikutustilanteissa

https://www.solmukohtia.fi/sanattoman-viestinnan-voima/

0 ääntä

Kommentit

Liikennevälineessä syy voi olla se, että puhuja vaistomaisesti kokee toisen olevan liian kaukana tai pelkää, että ympäristön äänet kuuluvat linajn toiseen päähän, ja yrittää korottaa äänensä näiden esteiden yli. Vanhojen puhelimien mikrofonit nappasivat aika paljon hälyä ympäriltä, mutta ei se kyllä sellaisenaan selitä vaistomaista pelkoa.