Mistä johtuu, että jos hokee jatkuvasti, että ei kykene johonkin, alkaa myös itse uskoa siihen?

Kysytty

Mistä johtuu, että jos hokee jatkuvasti, että ei kykene johonkin, alkaa myös itse uskoa siihen?

Vastaus

Vastattu

Voisi kaiketi ajatella, että tässä on kyse eräänlaisesta negatiivisesta itsesuggestiosta. Siinä missä itsesuggestiolla pyritään vaikuttamaan mieleen positiivisesti, on negatiivisen itsesuggestion vaikutus kielteinen. Suggestioherkkyys on yksilöllinen ominaisuus, toiset ovat alttiimpia suggestiolle kuin toiset  – oli se sitten positiivista tai negatiivista –  eikä kysymykseen sisältyvää väitettä sen vuoksi voine pitää yleispätevänä totuutena.

Kirjallisuutta:
David Robson, Ennakko-odotusten vaikutus : miten ajattelutapasi voi muuttaa elämääsi