Mistä espoolainen kauppakeskus on saanut nimen Sello? Toiseksi: kirjoitetaanko nimi virallisesti ruotsiksikin S:llisenä eikä C:llä alkavana?

Kysytty

Mistä espoolainen kauppakeskus on saanut nimen Sello? Toiseksi: kirjoitetaanko nimi virallisesti ruotsiksikin S:llisenä eikä C:llä alkavana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston kysy.fi -palstalta löytyy tällainen vastaus samaan kysymykseen:

"Nimen on valinnut yksityinen kaupallinen yritys. Sello liittyy väljästi lähistön kaupunkinimistöön: Rummunlyöjäkatu, Soittokunnanpuisto, Soittoniekanaukio. Nämä sotilassoittoon liittyvät nimet ovat muistoa 1700-luvulta, jolloin alueella majaili Viaporin linnoituksen rakentamiseen osallistunutta sotaväkeä.

Sello ei ole kuitenkaan sotilassoitin. Nimeksi olisi tietysti voitu valita jokin muukin soitin. Espoon kaupungin "Viikon nimi" -sivustoilla (41/2005) todetaan, että "kauppakeskuksen nimenantajat ovat asettaneet enemmän painoa brändi- ja markkinointiominaisuuksille kuin tarkalle aihepiirin rajoissa pysymiselle".

Sivustolla todetaan myös, että kaavanimistöä ei yleensä muodosteta kaupallisten nimien pohjalta. Julkisessa nimistössä musiikkisalin nimi on kuitenkin Sellosali - Sellosalen, joka perustuu salin pääyhteistyökumppanin kauppakeskus Sellon nimeen."

Sellon omilla ruotsinkielisillä nettisivuilla käytetään muotoa Köpcentrum Sello.