Uuden Kuvalehden juttu Erkki Valan Ranskan-matkasta taidemaalari Einari Wehmaksen seurassa

Kysytty

Mistä arkistosta löytyvät Uuden Kuvalehden numerot (lehti ilmestyi 1952-1963). Löytyisikö jostain peräti digitoituina ja verkossa luettavina? Juttu, jota jäljitän on Erkki Valan kirjoittama ja siinä pitäisi kerrottaman ainakin Valan Ranskan-matkasta taidemaalari Einari Wehmaksen seurassa. Ilmeisesti tämä kosteahko reissu tehtiin 1920-luvun lopulla.

Vastaus

Vastattu

Uuden kuvalehden numeroita löytyy vielä joistakin kirjastoista ja kaukopalvelun avulla niitä voi saada luettavaksi sinnekin, missä niitä ei omassa kokoelmassa ole. Digitoituna ja verkossa luettavana lehteä ei vielä ole. Tekijänoikeuskysymykset rajoittavat jonkin verran digitoidun aineiston avointa saatavuutta. Kansalliskirjaston digitaalisesta aineistosta avoimessa käytössä on pääasiassa ennen vuotta 1939 ilmestyneitä julkaisuja.

Kansalliskirjaston digitointiohjelma 2021-2024.pdf (doria.fi)

Jäljitetty Erkki Valan artikkeli lienee Uuden kuvalehden numerossa 7/1957 julkaistu Suomalaisia taiteilijoita Pariisissa (s. 16–17). Keväällä 1929 Pariisissa vieraillut Vala kertoo siinä suomalaisten taiteilijain oleskelusta Pariisissa 1920-luvulla: Einari Wehmas, Nisse Wikberg, Aukusti Tuhka... – Wehmas on taiteilijoista jutussa eniten esillä ja jutun kookkaimmassa valokuvassa Wehmas ja Wikberg "metsästävät Pariisin ympäristössä aiheita maalauksiinsa" rehvakkaasti pullot käsissä.