Mistä ajatus maidon juottamisesta siileille alun perin juontaa juurensa? Koko lyhyen ikäni olen saanut kuulla, ettei siileille saa antaa maitoa. Miksi niin on…

Kysytty

Mistä ajatus maidon juottamisesta siileille alun perin juontaa juurensa? Koko lyhyen ikäni olen saanut kuulla, ettei siileille saa antaa maitoa. Miksi niin on joskus tehty, miksi siilien mieltymys maitoon on niin yleinen uskomus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On aivan totta, että siileille ei saa antaa maitoa - tai muitakaan laktoosia sisältäviä maitotuotteita. Näin lukee esimerkiksi Suomen eläinsuojeluyhdistyksen ohjeissa:

"Siilille ei saa tarjota maitoa, sillä siilit ovat laktoosi-intolerantikkoja ja saavat maidosta ripulin ja vatsakipuja. Ripuli johtaa pikkuhiljaa siilin kunnon heikkenemiseen, mikä ei varmasti ole kenenkään siilinystävän tavoite. Maidon sijaan matala ja tukeva vesiastia on hyvä laittaa tarjolle."

 Siili kiikarissa -sivulta löytyy tällainen vastaus kysymykseesi:

"Ns. raakamaitoa annettiin talon kissoille lehmien lypsyn jälkeen. Samalla kupille tulivat myös siilit, jotka olivat tykästyneet maidon makuun. Nykyisin tiedämme, etteivät kaikki siilit pidä maidosta, mutta juovat sitä, jos esim. vettä ei ole saatavissa tai ne korvaavat sillä nälkäänsä."

Tämä teoria voisi olla ihan järkeenkäypä; kissoille on usein annettu maitoa ulos, siilejä on tullut kissankupille, ja niin on siileillekin alettu antaa maitoa.

On kuitenkin hyvä vielä sanoa, että raakamaidossa on yhtä paljon laktoosia, kuin pastöroidussakin (näin kerrotaan Valion sivuilla) - eli sekään ei siileille sovi.

Tämä menee spekulaation puolelle, mutta on myös olemassa Sauvo Puhtilan (alias Saukki) sanoittama vanhahko lastenlaulu Siili menee lypsylle, jossa siilin lapset ahmivat maitoa mahansa täyteen. Siileille on varmastikin juotettu maitoa jo ennen laulun tekemistä, mutta onhan se suosittuna lastenlauluna voinut olla omiaan myös innoittamaan harrastamaan moista lisää.

5 ääntä

Kommentit