Missähän 1990-luvun lopulla ilmestyneessä käännösromaanissa on rehevä kuvaus keräilijän yksityisestä (taide)museosta? Kirja lienee amerikkalainen tai…

Kysytty

Missähän 1990-luvun lopulla ilmestyneessä käännösromaanissa on rehevä kuvaus keräilijän yksityisestä (taide)museosta? Kirja lienee amerikkalainen tai englantilainen ja siinä päähenkilö vierailee saleja ja kokonaisia puutarhoja käsittävässä paikassa, jonne on koottu ehkä jo 1800-luvulta alkaen loputtoman kokoelman veistoksia, esineitä, tauluja jne. Usean sivun pituinen kuvaus on niin vaikuttava, että jos kirjan on lukenut hiljattain, sen muistaa. Näihin aikoihin luin amerikkalaisen nuoren naisen mainion best-seller-esikoisteoksen, jossa yksinhuoltajan neropatti poika etsii isäänsä vastoin äitinsä tahtoa. Siinäkin kuvaus saattaisi olla, mutta enpä muista tekijän enkä kirjan nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys osoittautui sen verran vaikeaksi, että siihen ei löytynyt vastausta. Kyselin kirjastojen väliseltä tietopalvelulistalta, tunnistaisiko joku teosta. Lopussa kuvailemanne teoksen tunnisti muutama Helen DeWittin Viimeinen Samurai -teokseksi. Taidekokoelmia on kuvattu teoksessa Hitchchock, Jane Stanton: Silmänlumetta ja Manuel Vicentin Matissen morsian. Voisikohan kyseessä olla joku näistä?