Missä Suomen kirjastossa on eniten kirjoja eli Suomen suurin kirjavalikoima?

Kysytty

Missä Suomen kirjastossa on eniten kirjoja eli Suomen suurin kirjavalikoima?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sivustolta https://tilastot.kirjastot.fi/ voi tarkastella monia Suomen yleisten kirjastojen tilastoja - mukaan lukien eri kirjastojen kokoelmien kirjamäärät.

Kyseiseltä sivustolta näemme, että suurin kirjakokoelma on vuoden 2023 tilastoissa ollut Helsingin kaupunginkirjastolla 1579322 kirjalla. Ero toisena tulevaan Tampereen kaupunginkirjastoon on varsin suuri, sillä kyseisellä kirjastolla on ollut vuoden 2023 tilastoissa kokoelmissaan 744285 kirjaa.

Kyseisissä tilastoissa ei kuitenkaan näy esimerkiksi tieteellisten kirjastojen lukuja, ja näiden kirjastojen kokoelmat voivat olla varsin suuria. Esimerkiksi Helsingin yliopiston kirjasto raportoi vuoden 2023 katsauksessaan sen kokoelmissa olevan 1010100 kirjaa: https://www.helsinki.fi/fi/helsingin-yliopiston-kirjasto/uutisia-kirjastosta/tietoa-kirjastosta/kirjaston-vuosi-2023/kirjaston-vuosi-lukuina Myös Kansalliskirjastossa on merkittävän kokoinen kokoelma; Finna-hakukone löytää kyseisen kirjaston kokoelmasta tällä hetkellä 1872924 nimekettä, kun haku rajataan painettuihin kirjoihin.

0 ääntä

Kommentit

Helsinki on virallisesti kaksikielinen kaupunki, Tampere ei. Ruotsinkielisen aineiston määrän ero on ollut helppo havaita paikan päälläkin. Muu monikielisyys näkyy pienemmässä määrin.

Kysyttiin suurinta kirjavalikoimaa. Vastaaja valitsee vertailun: Helsinki vs Tampere.
Kuntaliiton sivuilta näemme, että suurin väkiluku on Helsingissä: 664028. Ero Tampereeseen on varsin suuri, sillä kyseisessä kaupungissa on 249009 asukasta.
Tampereella on siten asukkaita 37 prosenttia Helsingin määrästä - ja kirjastossa teosten (nimikkeitä vai niteitä?) lukumäärä on 47 prosenttia Oodin plus kumppaneiden sisällöstä.