Missä Suomen keskiaikaisissa kivikirkoissa on täysi vaakunasarja esillä, ja onko se lukumäärältään 16 (8 ja 8, lähde Gardberg Maanpoveen vai 17 (8 äidin…

Kysytty

Missä Suomen keskiaikaisissa kivikirkoissa on täysi vaakunasarja esillä, ja onko se lukumäärältään 16 (8 ja 8, lähde Gardberg Maanpoveen vai 17 (8 äidin puolelta ja 8 isän puolelta ja vainaja)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jo kirkkojemme keskiaikaisten seinämaalausten joukossa oli vaakunoita, niistä on olemassa tutkimus

Ahlström-Taavitsainen, Camilla
Vapenbilder bland kalkmålningarna i Finlands medeltidskyrkor. - Helsingin yliopiston Taidehistorian laitos, 1884. - (Julkaisuja ; 8)

mutta varsinaiset vaakunasarjat ovat kai Ruotsin suurvalta-ajan eli 1600-luvun tyypillinen ilmiö. Valitettavasti en ole löytänyt mistään lähdeteoksesta kattavaa luetteloa kaikista tällaisista vaakunasarjoista. Näyttää siltä, että tutkimus on ollut enemmänkin kiinnostunut seinämaalauksista ja vanhoista veistoksista. Myöskin erinomainen keskiaikaisten kirkkojemme opas

Hiekkanen, Markus
Suomen keskiajan kivikirkot. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2007

on enemmänkin kiinnostunut varhaisempien aikojen jäänteistä.

Bengt von Bonsdorff mainitsee teoksessa

Ars : Suomen taide 2. - Weilin+Göös, 1988

s. 268 esimerkinomaisesti neljä esimerkkiä täydellisistä sarjoista:

1)Pernajan kirkossa Jakob Creutzin vaakunat
2)Askaisten kirkossa Per Flemingin vaakunat
3)Sauvon kirkossa Juhana Gallen vaakunat
4)Hollolan kirkossa Diedrich von Essenin vaakunat.

Näistä Askaisten kirkko ei ole keskiaikainen vaan 1600-luvulla rakennettu.

Museovirasto (aik. Muinaismuistoyhdistys) on julkaisemassa laajaa ja yksityiskohtaista kirjasarjaa Suomen kirkoista. Kyseessä lienee jonkinlainen vuosisataishanke, julkaisutyö on alkanut jo 1950-luvulla eikä sarja vielä kata kuin murto-osan aineistosta. Pisimmälle on ehtinyt Lounais-Suomen osuus. Tätä sarjaa selaamalla kävi ilmi, että listaan voisi lisätä vielä ainakin

5)Halikon kirkon, jossa on Gustaf Hornin vaakunat.

Kaikissa mainituissa kirkoissa sarjaan on kuulunut 17 vaakunaa (vainaja + kahdeksan isänpuoleista + kahdeksan äidinpuoleista).

Aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta mainitsisin tässä vain muutaman

Tuhkanen, Tuija
"In memoriam sui et suorum posuit" : lahjoittajien muistokuvat Suomen kirkoissa 1400-luvulta 1700-luvun loppuun. - Åbo Akademis förlag, 2005.
(myös verkkojulkaisuna: https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/4110/TMP.objres.36.pdf?seque…)

Pirinen, Hanna
Luterilaisen kirkkointeriöörin muotoutuminen Suomessa : pitäjänkirkon sisustuksen muutokset reformaatiosta karoliinisen ajan loppuun (1527-1718). - Suomen muinaismuistoyhdistys, 1996.