Missä suomalaisessa elokuvassa käytettiin ensimmäisen kerran sanaa vittu?

Kysytty

Missä suomalaisessa elokuvassa käytettiin ensimmäisen kerran sanaa vittu?

Vastaus

Vastattu

Tutkittua tietoa asiasta ei ole. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin ja Turun yliopiston asiantuntijoista koostunut aivoriihi innostui kuitenkin pohtimaan asiaa. Muisti ulottuu vuoteen 1968 ja Timo Bergholmin elokuvaan Punahilkka, jossa kuullaan repliikki: "Haista sinä, kana, vittu!". Tämä lienee vähintäänkin yksi ensimmäisiä kotimaisen elokuvan v-sanoja.