Missä sijaitsi Viikin asevarikko Helsingissä 70-80-luvuilla, se jonka vartiomiehiltä ryöstettiin aseet 1981-83 (mm. Pohjolan Poliisi Kertoo-kirjassa) Onko…

Kysytty

Missä sijaitsi Viikin asevarikko Helsingissä 70-80-luvuilla, se jonka vartiomiehiltä ryöstettiin aseet 1981-83 (mm. Pohjolan Poliisi Kertoo-kirjassa) Onko asevarikko purettu ja onko siitä mitään jäljellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomat 20.9.1981 uutisoi ryöstöstä tuoreeltaan. Ryöstöpaikkaa kuvataan seuraavasti:

”Vartioitavat alueet ovat viralliselta nimeltään Helsingin sotilaspiirin liikekannallepanovarastoja. Varastot ovat kallioon louhittuja ja reilusti piikkilangalla aidattuja. Vartijoiden tehtäviin kuuluu tarkastaa aitauksen ja varastojen lukkojen ehjyys. Varastoalueet sijaitsevat syrjässä asuintaloista. Löytöpaikan vierestä kulkee Viikintie, mutta lähimmät rakennukset ovat kaikki teollisuusrakennuksia. Vastapäätä olevan linja-autojen huoltorakennuksen yövartija kertoo kuulleensa ryöstäjien ampumat laukaukset. Hänen mukaansa niitä oli viisi.”

Varsinainen asevarikko ei siis ollut kyseessä. Aseet löydettiin ja epäillyt pidätettiin nopeasti.

Uutisen yhteydessä olevan kartan mukaan ryöstö tapahtui Viikintie 12:n kohdalla. Alueella on nykyään asuintaloja. Lähistöllä on myös 1994 käyttöön otettu Viikinmäen jätevedenpuhdistamo. Google Street Mapsin näkymässä läheisillä kallioilla on nähtävissä luolien suuaukkoja, mutta ei enää maanpäällisiä merkkejä puolustusvoimien toiminnasta. Liikekannallepanon järjestelyihin liittyvät seikat ovat pääsääntöisesti turvaluokiteltuja, mutta alueen toimintojen voisi olettaa hiipuneen viimeistään jätevedenpuhdistamon rakentamisen yhteydessä 1990-luvun alussa.

0 ääntä

Kommentit

Luolat ovat venäläisten Viaporin maalinnoituksen osia jota rakennettiin vuosina 1914-1918. Luolilla ovat metrin levyisen sivuttaisen eteishuoneen jälkeen vain n. 10-.15 metriä syviä, vastavanlaisia on jäljellä Leppävaaran Laturinkallion eteläpuolella, kerrostalojen takapihalla.