Missä sijaitsi ja mitä tarkoittaa A-kirjain kenttäsairaalan edessä: A/14 KS ? Kantakortissa vänrikin joukko-osastoksi on merkitty RjP 4, mutta Sotasammossa…

Kysytty

Missä sijaitsi ja mitä tarkoittaa A-kirjain kenttäsairaalan edessä:
A/14 KS ?
Kantakortissa vänrikin joukko-osastoksi on merkitty RjP 4, mutta Sotasammossa viimeiseksi joukko-osastoksi on merkitty
Linnoitusrakennuspataljoona 1, 2. komppania. liittyvätkö nämä jotenkin toisiinsa? Kumpi voisi olla oikea, jos eivät liity: ko. henkilö haavoittui ja kuoli Goran taisteluissa tammkiuussa 1942.

Vastaus

Vastattu

A-kirjain viittaa kenttäsairaalan A-osastoon. Kenttäsairaaloiden toiminnasta ja organisaatiosta jatkosodan aikana löytyy lisätietoa Mikko Tynin esitelmästä:

Tyni, Mikko: Kenttäsairaaloista ja sotakirurgiasta jatkosodassa : Esitelmä Suomen Sotahistoriallisen seuran luentokokouksessa 15.2.2017.

Rajajääkäripataljoona 4 sopisi sikäli, että se otti Wikipedia-artikkelin perusteella osaa Goran taisteluihin alkuvuodesta 1942. Linnoitusrakennuspataljoona 1 ei kuulosta oikealta, koska Jatkosodan historia -virallishistoriikin 6. osan joukko-osastohakemiston perusteella linnoitusrakennuspataljoonilla oli kolminumeroinen numerointi.