Missä sijaitsi 23. Kenttäsairaala vuoden 1942 alussa?

Kysytty

Missä sijaitsi 23. Kenttäsairaala vuoden 1942 alussa?

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen ei valitettavasti löytynyt suoraa vastausta kirjallisuudesta.

SA-kuvan perusteella 23. Kenttäsairaalan päällikkölääkäri Pajari on paikannettavissa Saaren Kirjavalaan heinäkuussa 1941. Kenttäsairaalan sotapäiväkirjat alkavat vasta tammikuusta 1943, jolloin sairaalan A- ja B-osastot olivat Kivennavan Vuottaan ja Ahjärven kylissä. 23. KS vaikuttaisi olleen sotapäiväkirjan merkintöjen perusteella alisteinen 2. Divisioonalle. Todennäköisesti 23. KS on ollut myös alkuvuodesta 1942 divisioonan selustassa, ehkä samoissa kylissä kuin vuotta myöhemmin. Varmuuden asiaan saisi Kansallisarkistossa säilytettäviin 23. Kenttäsairaalan asiakirjoihin perehtymällä.

1 ääntä

Kommentit

Enoni rautatieläinen Veikko Ilmari Kurho s. 26.8.1921 on merkitty kuolleen Vuottaan kenttäsairaalassa. Äitini kertoi, että vartiopalvelukseen mennessä oli rintamalle tullut hätääntynyt vartiomies ( Pohjanmaalta? ) aiheuttanut kuolettavat haavat ampumalla hätäisesti ilman tunnussanan kysymistä. Haluaisin tietää onko asiassa perää. Vanhempi enoni Eero Kurho s. 17.5.1909 Parikkalassa sukunimi vuoteen 1932 asti Gröhn joka oli palvelemassa samoilla paikoin oli vielä kerennyt kohtaamaan pikkuveljensä kenttäsairaalassa ilmenee eräästä kirjeestä jonka äitini Siiri Katri Löppönen os. Kurho s. 27.1.1917 aikoinaan minulle näytti. Onko mitään enempää tietoa Veikosta tai hänen Juksowskissa 8.11.1941 kaatuneesta isoveljestään Vilho Kurhosta s. 10.9.1912