Missä sadussa on posliinikeisari tai -setä tai -kuningas ja posliinipoika ja -tyttö. Poika ja tyttö yrittävät karata keisarin/sedän/kuninkaan luota savupiipun…

Kysytty

Missä sadussa on posliinikeisari tai -setä tai -kuningas ja posliinipoika ja -tyttö.
Poika ja tyttö yrittävät karata keisarin/sedän/kuninkaan luota savupiipun? kautta mutta tyttö ei uskallakkaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin H. C. Andersenin Paimentyttö ja nokikolari. Nämä seisovat lelukaapin päällä ja rakastuvat toisiinsa., mitä ei hyväksy vanha kiinalainen posliininukke, joka väittää olevansa tytön isoisä. Paimentyttö ja nokikolari pakenevat tosiaan savupiipiun kautta, mutta maailma on tytön mielestä liian avara, ja hän haluaa takaisin.

Satu löytyy monista Andersenin satukokoelmista esim. Andersenin suuri satukirja, isbn 95110164038.

Satu löytyy kokonaisuudessaan myös täältä:

https://www.tiedonportailla.fi/suuretklassikot/hanschristianandersen/paimentytto.htm