Missä säädetään metsänhoitajan arvonimestä? Voiko EU-ulkomaassa vastaavan maisterintutkinnon suorittanut henkilö käyttää metsänhoitajan arvonimeä?

Kysytty

Missä säädetään metsänhoitajan arvonimestä? Voiko EU-ulkomaassa vastaavan maisterintutkinnon suorittanut henkilö käyttää metsänhoitajan arvonimeä?

Vastaus

Vastattu

Metsänhoitajaksi kutsutaan metsätieteellisestä koulutusohjelmasta valmistuneita maistereita. Kyseessä on siten valmistumiseen liittyvä arvo, eikä erikseen myönnettävää arvonimi (verraten ylimetsänhoitajan arvonimeen, jonka myöntää presidentti: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000381)

1 ääntä

Kommentit

Meillä on yhä keskuudessamme myös metsänhoitaja-nimikkeen saaneita alemman (yl. kolmivuotisen) korkeakoulututkinnon suorittaneita. He saattoivat jatkaa opintoja maa- ja metsätieteiden kandidaatiksi, mikä vastaa nykyistä maisteri-titteliä.