Missä runossa on säe: kauneus on kuin lapsi, joka hymyillen lohduttavasti, mitään ymmärtämättä painaa (tai työntää) hentoa kättä haavaan kipeään. Tämä voi olla…

Kysytty

Missä runossa on säe: kauneus on kuin lapsi, joka hymyillen lohduttavasti, mitään ymmärtämättä painaa (tai työntää) hentoa kättä haavaan kipeään. Tämä voi olla myös sävelletty ja sen ehkä esittää Tauno Palo.

Vastaus

Vastattu

Säe on Aale Tynnin runosta Kultakalat. Alun perin se ilmestyi Tynnin järjestyksessä toisessa runokokoelmassa Vesilintu (1940). Tauno Palo tulkitsee sen Henrik Otto Donnerin säveltämänä levyllä Kulkurin kannel (1972).

Kysymyksen sitaatti kuuluu runon kolmanteen säkeistöön: "Kauneus on kuin lapsi. / Kauneus on kuin lapsi: / katsoen lohduttavasti, / hyvyys silmissään, / mitään ymmärtämättä / painaa se hentoa kättä / haavaan kipeään."