Missä oli salaisia sotaaairaaloita Suomessa?

Kysytty

Missä oli salaisia sotaaairaaloita Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvi- ja jatkosodan aikana Suomessa toimi useita kymmeniä sotasairaaloita, osa melko lyhytaikaisesti. Suuntaa-antava luettelo sotasairaaloista löytyy Wikipediasta:

Luettelo Suomen sotasairaaloista toisen maailmansodan aikana – Wikipedia

Sotavuosien lääkintähuoltoa on käsitellyt lääkintäeversti evp, lääkintähuollon dosentti Ilkka Mäkitie teoksessaan Puolustusvoimien lääkintähuolto sotavuosina : terveydenhuolto tulikokeessa 1939-1945 (Sotilaslääkinnän Tuki Oy 2021).  Mäkitalo listaa teoksen liitteissä talvisodan sotasairaalat, ja jatkosodan sotasairaalat sekä syksyn 1941 että talven 1944 osalta.  Teoksen sotasairaaloita käsittelevissä luvuissa ei mainita, että mikään sotasairaaloista olisi ollut luonteeltaan salainen.

Useiden sotasairaaloiden toimintakertomukset ovat säilyneet ja digitoitu, ja löytyvät Kansallisarkiston Astia -palvelun Sotapäiväkirjat -kokoelmasta sotasairaala -haulla.