Missä maissa tai kirjastoissa (mm.) on omat hyllyt HLBT-kirjallisuudelle eli homoseksuaalisuutta käsittelevälle materiaalille? Lyhenne voi olla myös GLBT tai…

Kysytty

Missä maissa tai kirjastoissa (mm.) on omat hyllyt HLBT-kirjallisuudelle eli homoseksuaalisuutta käsittelevälle materiaalille? Lyhenne voi olla myös GLBT tai LGBT. Manchesterin kirjastossa on HLBT-hylly, löytyy esim. The well of loneliness-kirjan hyllypaikasta: https://librarycatalogue.manchester.gov.uk/02_Catalogue/02_005_TitleInf…
Pitkän selailun tuloksena tämä oli ainoa, jonka löysin. Kuulemma myös Irlannissa ja Denverissä voi olla HLBT-hyllyjä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään kattavaa selvitystä asiasta ei löytynyt. En myöskään löytänyt yhtään suomalaista kirjastoa, jossa seksuaalivähemmistöjä kiinnostava tai heitä koskeva materiaali olisi sijoitettu omaan hyllyynsä. Aineistoa ko. aiheesta voi kuitenkin etsiä esimerkiksi pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmatietokannasta Helmetistä http://www.helmet.fi eri hakusanoja yhdistelemällä. Varmana tietona voin kuitenkin kertoa, että ainakin Isossa-Britanniassa lähes jokaisesta kirjastosta löytyy gay/lesbian interest -hylly. Myös Yhdysvalloissa on yleisiä kirjastoja, joissa HLBT-materiaalille on usein oma osastonsa.