Missä lastenlaulussa lauletaan jotain tällaista: miten koiran kanssa pärjään voi miten koiran kanssa pärjään se haukkuu yöllä, se haukkuu päivällä hau, hau,…

Kysytty

Missä lastenlaulussa lauletaan jotain tällaista:
miten koiran kanssa pärjään
voi miten koiran kanssa pärjään
se haukkuu yöllä, se haukkuu päivällä
hau, hau, hau, hau
miten koiran kanssa pärjään?
Seuraavissa säkeistöissä kissa, hevonen, lehmä, vauva.

Vastaus

Vastattu

Laulussa "Mitä minä koiralle teen" on kuvaamasi idea: eri säkeistöissä lauletaan jostakin eläimestä ja lopuksi vielä vauvasta ja improvisoidaan ääniä. Laulun sävelmä on amerikkalainen kansansävelmä ja sanoittajaksi on merkitty Anna-Kaarina Kiviniemi. Tosin tarkoitus on myös keksiä lisää omia säkeistöjä.

Laulujen sanoitukset ovat hieman erilaisia eri lähteissä. Nuotissa "Musiikki. 1-2" säkeistöjä on kuusi ja mukana ovat koira, sammakko, lehmä, hevonen, hiiri ja vauva. Sanoittajaksi on merkitty Anna-Kaarina Kiviniemi. Nuotissa "Vauvojen laulut" säkeistöjä on viisi ja mukana ovat koira, lehmä, kissa, sammakko ja vauva. Sanoittajaksi on merkitty Anna-Kaarina Kiviniemi. Nuotissa "Musica. 1-2" säkeistöjä on yhdeksän ja mukana ovat koira, sammakko, lehmä, hevonen, lammas, kissa, marsu, kukko ja kana. Sanoittajiksi on merkitty Anna-Kaarina Kiviniemi, Anne Lindeberg-Piiroinen ja Juha Tynninen.

Lähteitä:

Musica. 1-2 : oppilaan kirja ([toimittajat] Anne Lindeberg-Piiroinen ja Juha Tynninen; Warner/Chappell Music Finland, 1995, s. 64)

Musiikki. 1-2 : peruskoulun ensimmäisen ja toisen luokan musiikkikirja ([toimittajat] Anna-Kaarina Kiviniemi ja Jukka Jarvola; Otava, 1976, s. 23)

Vauvojen laulut ([toimittajat] Marja Hongisto-Åberg ja Elina Viitaila-Pulkkinen; Lasten keskus, 1990, s. 96-97)