Missä kirkossa Sakari Topelius ja Emelie Lindqvist on vihitty?

Kysytty

Missä kirkossa Sakari Topelius ja Emelie Lindqvist on vihitty?

Vastaus

Vastattu

Zachris ja Emelie vihittiin morsiamen kotona, Lindqvistien talossa Uudessakaarlepyyssä 30. joulukuuta 1845, kaksoishäissä, joissa avioliittoon astui myös morsiamen nuorempi sisar Mathilda kaupungin pormestarin Johan Anders Haeggströmin kanssa.

"Morsiamet puettiin 'alasalissa', mutta vihkiäistoimitus pidettiin yläsalissa. Kun ensimmäiset vieraat, raatimies Berger rouvineen, kiipesivät lyönnilleen klo kuusi illalla yläkertaan vieviä portaita, sytytettiin Lindqvistin kodissa kattokruunuissa ensi kerran steariinikynttilät. -- Vihkimisen toimitti rovasti Gabriel Borg (Jean Sibeliuksen äidinisä), joka oli hiljakkoin ryhtynyt hoitamaan virkaansa Uudenkaarlepyyn kirkkoherrana, 'juhlallisella messulla'. Tämä lienee ollut hänen ensimmäinen virantoimituksensa sillä paikkakunnalla." (Nyberg, s. 183)

Lähteet:
Paul Nyberg, Z. Topelius : elämäkerrallinen kuvaus. Edellinen osa
Eliel Vest, Sakari Topelius