Missä kirjoissa olisi hauskoja tai tunnelmallisia saunakertomuksia/-kokemuksia?

Kysytty

Missä kirjoissa olisi hauskoja tai tunnelmallisia saunakertomuksia/-kokemuksia?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Näistä voisi löytyä. Osassa tuskin on kertomusmuodossa, mutta noista vanhoista voi löytyä tosi mielenkiintoisiakin tunnelmapaloja.

Pälsi, Sakari: Saunan iloja ja opetuksia

  • Löytyy ainakin teoksesta Omaa työtä, Otava, 1947)

Värsy saunan ylistysvirteen.

  • Teoksessa Sillanpää, F.E.: Töllinmäki (WSOY, 1925, näköisp. 1988))

Pohjoisen savotasta kotisaunaan / Kalle Päätalo.

  • teoksessa: Päätalo, Kalle: Mustan Lumperin raito : kertomuksia ja näytelmä sekä teoksessa Hirvisaari, Laila, et al. Joulumuisto. 2. p. Gummerus, 1992.

Niittysaunalla / Kalle Päätalo.

  • teoksessa Päätalo, Kalle. Selkosten Viljastaja: Eräkertomuksia. Gummerus, 2000.

Saunan taikaa : tarinoita, tietoa, tunnelmia / Marketta Forsell (Minerva, 2007)

Kivi, Aleksis: Seitsemän veljestä

Mäkelä, Juhani. Maailman suurin sauna. Wsoy, 1994.

Suomalaisia saunanovelleja : Juhani Ahosta Mikko Rimmiseen (Aviador, 2017)

Tarvas, Toivo: Vanha sauna

  • Novellikokoelmassa Häviävää Helsinkiä (Otava, 1917, myös Books on demand-painos 2024

Tiihonen, Kaarina, et al. Saunamuistoja. Reuna Publishing House, 2023.

Lehtinen, Torsti. Stadilaiset Lauteilla. Aviador, 2021.

Laatikainen, Satu, et al. Saunan Kansa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2019.

Blåfield, Ville, ja Heli Blåfield. Saunavuoro. Kustannusosakeyhtiö Teos Oy, 2019.

Mäkisalo, Aino-Kaarina, et al. Saunan Henki. Kirjapaja, 2016.

Mohtaschemi-Virkkunen, Mirja, et al. Terveisiä Saunasta. Otava, 1988.

Sipilä, Jussi S. Oma sauna, autuas aina: pakinaa saunasta ja sen nurkalta. Fenix-kustannus, 2003.