Missä kirjassa länsimainen/suomalainen nainen menee naimisiin iranilaisen tai irakilaisen miehen kanssa, muuttaa maahan isoon kaupunkiin ja joutuu melkein…

Kysytty

Missä kirjassa länsimainen/suomalainen nainen menee naimisiin iranilaisen tai irakilaisen miehen kanssa, muuttaa maahan isoon kaupunkiin ja joutuu melkein vangiksi perheen taloon. Mies pahoinpitelee naista, mutta lopulta nainen pääsee pakenemaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä on kaksi kirjaa, joihin antamasi kuvaus mielestäni sopii:

Amerikkalainen Betty Mahmoody julkaisi 1980-luvulla kirjan ”Not without my daughter”, joka ilmestyi suomeksi nimellä ”Lastani ette saa”. Mahmoody kertoo onnettomasta elämästään Iranissa iranilaismiehen vaimona. Kirja herätti ilmestyessään suurta huomiota ja siitä on tehty elokuvakin.

Toinen kirja, joka niinikään kertoo amerikkalaisnaisen onnettomasta avioelämästä Iranissa, on Sara Harrisin ja Barbara Mosallai Bellin ”The peacock princess”. Se ilmestyi suomeksi v. 1998 nimellä ”Riikinkukkoprinsessa”.