Missä kirjallisessa lähdeteoksessa esiintyy symboli paha silmä ja mitä sillä tarkoitetaan??

Kysytty

Missä kirjallisessa lähdeteoksessa esiintyy symboli paha silmä ja mitä sillä tarkoitetaan??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paha silmä on yleismaailmallinen kansanuskon ilmiö, joka perustuu kuvitelmaan, että ihminen saattaa katseellaan vaikuttaa toiseen ihmiseen negatiivisesti, jopa tappavasti. Paha silmä yhdistetään usein noituuteen ja kateuteen. Pahalta silmältä on yritetty suojautua eri tavoin piiloutumalla tai esimerkiksi amulettien avulla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Paha_silm%C3%A4

Kotimaisen tutkimuksen aiheesta kirjoitti Toivo Vuorela vuonna 1960. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura julkaisi Vuorelan kirjasta Paha silmä suomalaisen perinteen valossa uuden painoksen vuonna 2019.

https://kotiseutuliitto.fi/toiminta/kirjamakasiini/esittelyt-ja-arvoste…

Jonkin verran aiheesta löytynee myös teoksesta Kansanomainen lääkintätietous / toimittanut Matti Hako (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017)

Englanniksi on saatavilla ainakin seuraavat:

Dundes, Alan: The evil eye : a folklore casebook (Garland, 1981)

DiStasi, Lawrence: Mal occhio [evil eye] : the underside of vision (North point press, 1981)

Maloney, Clarence, editor: The evil eye (Columbia University Press, 1976)