Missä kaupan leivissä on alle 3gr kuitua per 100gr? Kaipaan vähäkuituisten leipien reseptejä myös, hankalasti tietoa netissä näistä asioista. Linkkejä aiheesta…

Kysytty

Missä kaupan leivissä on alle 3gr kuitua per 100gr? Kaipaan vähäkuituisten leipien reseptejä myös, hankalasti tietoa netissä näistä asioista. Linkkejä aiheesta myös kaipaan. Missä viljoissa ja hedelmissä on vähiten tai hyvin vähän kuitua?

Vastaus

Vastattu

Kannattaa tutkia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Fineli-tietokanta, joka löytyy osoitteesta https://fineli.fi/fineli/fi/index Suora linkki elintarvikehakuun on https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet . Voit valita Suodata-kohdasta esim. ruokalajit > Vehnäleivät (tai raaka-aineluokat > Viljat) ja valita Ravintotekijä-kohtaan esim. "kuitu, kokonais-". Sen jälkeen voi vielä lajitella haun tuloksen klikkaamalla painiketta  "Vähiten ravintotekijää". Vähiten kuitua sisältävät viljat ja hedelmät löytyvät myös Finelin päävalikosta, Ravintotekijä-otsikon takaa. Valitse siellä taas "Kuitu, kokonais-" ja seuraavaksi "Sisältää vähiten". Voit taas lajitella ja suodattaa näitä valintasi mukaan.

Leivistä löytyy myös tietoa Leipätiedotuksen sivuilta: https://www.leipatiedotus.fi/leipa-ravitsemuksessa/mita-viljatuotteista…

Googlettamalla löytyy kyllä tietoa vähäkuituisesta ruokavaliosta esim. joidenkin lääketieteellisten toimenpiteiden yhteydessä, esim. https://reunapaikka.fi/ravitsemusterapeutin-palsta/tahystys-tulossa-mit…

Vähäkuituisesta ruokavaliosta ei tosiaan helposti löydy mitään reseptejä eikä löydy kirjojakaan, mutta herkkävatsaisille on kyllä monta eri opasta ja reseptikirjaa. Esimerkiksi Reijo Laatikaisen Herkän vatsan valinnat (2021) ja Siiri Kinnarin Herkkävatsaisen keittokirja. Tavallisia reseptejä voisi varmaan käyttää vaihtamalla kuituja sisältävät tuotteet vähäkuituisempiin.

Paras tapa löytää kaupasta ne vähäkuituisimmat leivät on tutkia pakkausmerkintöjä. Kuidun määrän pitäisi olla merkittynä ravintosisältöön. Fineli-palvelussa voi myös vertailla elintarvikkeita hakemalla suoraan tuotenimellä.