Missä järjestyksessä Helsingin kirjastot on otettu käyttöön?

Kysytty

Missä järjestyksessä Helsingin kirjastot on otettu käyttöön?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastosta löytyy kaksi historiateosta Sven Hirnin Kansankirjastosta kaupunginkirjastoksi: Helsingin kaupunginkirjasto 1860-1940 sekä Mikko Laakson Kansanvalistajasta kansalaisen olohuoneeksi: Helsingin kaupunginkirjasto 1940-2005. Rikhardinkadun kirjasto avattiin vuonna 1882 ensimmäisenä kaupunginkirjaston toimipisteenä. Ensimmäinen sivukirjasto perustettiin Töölöön Huvila Valoon vuonna 1899 Mannerheimintien ja Runeberginkadun kulmaan. Nykyinen Töölöön kirjasto on avattu vasta vuonna 1970. Vallila avattiin 1908, Kallio 1912, Käpylä 1926 ja Eteläinen sivukirjasto 1939. Kaupunginkirjaston historian toista osaa ei valitettavasti ole kirjastossani saatavilla, etten pysty tämän enempää toistaiseksi kertomaan kirjastojen avaamisjärjestyksestä Palaan asiaan, kun saan kirjan käsiini. Uusin kirjaston toimipiste avattiin joulukuussa 2015 Jätkäsaareen. Kaikkiaan kaupunginkirjaston toimipisteitä on 37, sen lisäksi 2 kirjastoautoa ja Koti-ja palvelikirjasto.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1296932__Skansankirjastost…

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1935216__Skansanvalistajas…

palvelukirjasto.

Sodan jälkeen kirjastot valmistuivat seuraavassa järjestyksessä: Vuonna 1946 Etelä-Haaga, Herttoniemi, Kulosaari, Lauttasaari,Munkkiniemi, Malmi, Pakila, Pitäjänmäki, Vartiokylä, Oulunkylä ja Tapanila. Vuonna 1954 Toukola,1956 Pukinmäki, seuraavana vuonna Maunula, 1958 Valliusaari ja Porolahti (nykyinen Roihuvuori), 1960 Kaarela (Kannelmäki),1967 Vuosaari, 1972 Pihlajamäki,-75 Kontula, -76 Laajasalo, -81 Jakomäki ja Pohjois-Haaga, -82 Suutarila, -85 Pukinmäki, -86 Pasila, Malminkartano ja Tapulikaupungin, -94 Kirjakaapeli, -98 lastenkirjastot Pikku-Huopalahteen ja Ruoholahteen, 2005 Kirjasto 10, 2009 Sakarimäen lastenkirjasto ja 2011 Myllypuron Mediakirjasto.

1 ääntä

Kommentit

MInä vuosina Töölön kirjasto sijaitsi Mannerheimintiellä?