Missä ihmiset kävivät lääkärissä hakemassa apua ja hoitoa ennen terveyskeskus-järjestelmää. Maalla oli varmaan kunnan lääkärit, mutta entä kaupungeissa esim…

Kysytty

Hei, missä ihmiset kävivät lääkärissä hakemassa apua ja hoitoa ennen terveyskeskus-järjestelmää. Maalla oli varmaan kunnan lääkärit, mutta entä kaupungeissa esim. Helsingissä ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveyskeskusjärjestelmä luotiin 1970-luvulla. Sitä ennen maalla toimivat kunnanlääkärit ja kaupungeissa kaupunginlääkärit. Lääkärinviran olemassaolosta ja hoidosta säädettiin lailla. Laki velvoitti jokaisen kunnan, kauppalan ja kaupungin järjestämään alueelleen lääkärinpalvelut julkisin varoin. Kuntien velvollisuuksiin kuului järjestää myös riittävä määrä kätilöitä, terveyssisaria/ sairaanhoitajia ja koululääkäreitä. Lisäksi sairaalapaikkoja tuli jokaisella kunnalla olla käytettävissään tietty määrä asukaslukua kohti.

Lähde: Terveydenhuollon historia, Gummerus, 1992