Missä Helsingissä sijaitsivat 1600-luvulla Väderkvarnsberget ja Ryssdahl. Mikä oli silloin nykyisen Helenankadun nimi?

Kysytty

Missä Helsingissä sijaitsivat 1600-luvulla Väderkvarnsberget ja Ryssdahl. Mikä oli silloin nykyisen Helenankadun nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisen Helenankadun paikalla oli 1600-luvulla Postgatan. Katu ulottui nykyiseltä Esplanadilta Hallituskadulle asti. Katu lyheni vuoden 1812 asemakaavassa ja sai uuden nimen.

Ryssdal oli nykyisen Vuorimiehenkadun, Laivasillankadun ja Ullankadun välisellä alueella. Eräässä asiakirjassa vuodelta 1662 nimi on muodossa Ryssdahl.

Väderkvarnsbergetia ei lähdeteoksista löytynyt. Myllypurostahan löytyy Väderkvarnsvägen, mutta se on paljon tuoreempaa nimistöä. Monissa lähteissä viitattiin Tukholman saariston Furusundissa sijaitsevaan Väderkvarnsbergetiin.

Lähteet:
Helsingin kadunnimet. Toinen uudistettu painos.