Missä Hellaakosken runossa runossa oleva ihminen lepäilee suon laidalla nurmikolla ja katselee sudenkorennon ja Kotkan lentoa?

Kysytty

Missä Hellaakosken runossa runossa oleva ihminen lepäilee suon laidalla nurmikolla ja katselee sudenkorennon ja Kotkan lentoa?

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla Aaro Hellaakosken runo nimeltä 'Vanha kallio (nuorelle Suomelle)', joka löytyy alunperin vuonna 1918 ilmestyneestä kokoelmasta Nimettömiä lauluja. Runossa on ainakin suo ja merikotka, vaikka sudenkorentoja ei runossa olekaan: "Yksinäinen kumpu soisen maan/ muistanetko merta milloinkaan?"/ -- "Muistat, muistat päivät entiset:/ Merikotkan siivet kaartui ylitsesi."

Runo on kokonaisuudessaan luettavissa myös netissä Project Gutenbergin sivulla: https://www.gutenberg.org/cache/epub/13429/pg13429-images.html#runo50