Missä fiktiivisissä kirjoissa olisi teemana rikkinäisen perheen / vanhempien alkoholismin / lasten hylkäämisen vaikutus lapsiin? Jokin realistinen…

Kysytty

Missä fiktiivisissä kirjoissa olisi teemana rikkinäisen perheen / vanhempien alkoholismin / lasten hylkäämisen vaikutus lapsiin? Jokin realistinen lastenkotikuvaus, joka olisi verrattavissa Tummien perhosten kotiin?

Vastaus

Vastattu

Teemaan osuvia lastenkotikuvauksia ei tullut suositeltavaksi asti mieleen, mutta Kirjasampo-palvelusta voi hakea lisää luettavaa esimerkiksi seuraavilla asiasanoilla: ongelmanuoret, alkoholismi, koulukodit, nuorisokodit, kasvatuslaitokset, lastenkodit, sijaiskodit, yksinhuoltajat, vanhempi-lapsisuhde, mielenterveysongelmat, psyykkisesti sairaat, vanhempi-lapsisuhde.

Ainakin oheisissa teoksissa kuvataan alkoholismin, mielenterveysongelmien tai muiden vaikeiden kotiolojen vaikutusta lapseen:

  • Pirkko Saisio: Betoniyö
  • Alex Schulman: Unohda minut, Eloonjääneet
  • Kreetta Onkeli: Ilonen talo
  • Elina Hirvonen: Että hän muistaisi saman
  • Sara Stridsberg: Niin raskas on rakkaus
  • Helmi Kekkonen: Tämän naisen elämä
  • Taija Tuominen: Tiikerihai, Kuningaskobra
  • Joonatan Tola: Punainen planeetta
  • Heidi Jaatinen: Kaksi viatonta päivää
  • Kirsi Alaniva: Kuplat
  • Aura Nurmi: Villieläimiä, Leijonapatsailla (runokokoelmia)