Missä Eino Leinon runossa on sanotaan jotain tähän tapaan: "yksi aina anteeksi antaa, vaan mihin se yksi joutuukaan" Ei ole aivan tarkkaan näin, mutta ajatus…

Kysytty

Missä Eino Leinon runossa on sanotaan jotain tähän tapaan: "yksi aina anteeksi antaa, vaan mihin se yksi joutuukaan"

Ei ole aivan tarkkaan näin, mutta ajatus on muistaakseni tämä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen Eino Leinon runo on kokoelmasta Sata ja yksi laulua (1898). Runo on järjestyksessä 81. runo ja kokonaisuudessaan se kuuluu näin:

Kun yksi rehkii ja yksi raataa

ja kaikki repii ja kaikki kaataa,

kun yksi kantaa ja kaikki sortaa,

kun yksi muuraa ja kaikki murtaa

ja yks se anteheks antaa vaan –

niin minne yksi se joutuukaan?

https://www.gutenberg.org/cache/epub/14649/pg14649.html