Minun piti uudistaa lainani ”Uusi tsaari” kirjasta. En pystyny koska teoksesta oli varauksia. Olen mökillä enkä palaa vielä ainakin 10 päivään Espooseen…

Kysytty

Hei. Minun piti uudistaa lainani ”Uusi tsaari” kirjasta. En pystyny koska teoksesta oli varauksia. Olen mökillä enkä palaa vielä ainakin 10 päivään Espooseen. Voisiko varaustani sittenkin uudistaa käytännön syistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun johonkin kirjaan kiinnittyy varauksia, uusiminen keskeytyy siihen asti, kunnes kaikki varaajat ovat saaneet vuorollaan kirjan lainaksi. Käytännöllä pyritään kohtelemaan kirjaston asiakkaita tasapuolisesti eli kirjan jo haltuunsa saanut ei voi jatkaa laina-aikaa varaajien kustannuksella.

Lomailu mökillä ei ole perusteltu syy ohittaa varausjonoa. Kirjaston käyttösäännöt eivät tunne "käytännön syitä". Kysyjä ehkä viittaa sellaisiin harvinaisiin tilanteisiin, joissa lainaaja ylivoimaisen esteen takia ei voi palauttaa lainaansa ajoissa. Kirjastossa voidaan harkita esimerkiksi myöhästymismaksujen mitätöimistä, jos myöhästyminen ei johdu lainaajasta (esimerkiksi varkaustapaukset tulkitaan yleensä tällaisiksi). Laina-aikaa voidaan kirjaston päätöksellä joskus pidentää varausjonosta riippumatta, jos uskotaan, että asiakkaasta riippumaton ongelma saadaa sillä lailla ratkaistuksi.

Jos lainaa ei palauteta eräpäivään mennessä, siitä peritään sääntöjen mukainen myöhästymismaksu riippumatta siitä, mikä myöhästymisen aiheutti, ellei kyseessä ole lainaajasta riippumaton syy. Palautuksen myöhästyminen tulkitaan normaalisti "tuottamukselliseksi", koska on lainaajan vastuulla arvioida, onko ajoissa palauttaminen mahdollista vai ei.

Heikki Poroila