Minun pitäisi varmistaa GT Tiekartasta, että Suomesta löytyy järvi nimeltä PYHÄLIÖ. Väitteen mukaan se on järvi hiukan kaakkoon paikkakunnalta PYHÄLTÖ…

Kysytty

Hei,

minun pitäisi varmistaa GT Tiekartasta, että Suomesta löytyy järvi nimeltä PYHÄLIÖ. Väitteen mukaan se on järvi hiukan kaakkoon paikkakunnalta PYHÄLTÖ. Korostan siis, että Googlenkin kartta löytää PYHÄLTÖ-nimisen järven tuosta Pyhällöstä kaakkoon. Mutta löytyykö myös PYHÄLIÖ? Kirjoitusasu on tässä nyt olennaisen tärkeä, sillä edustan kustantajaa, joka on tekemässä uusintalaitosta parinkymmenen vuoden takaisista Elimäen tarkoitus -kirjoista, ja haluan ehdottomasti varmistaa, että tähän Pyhäliö-nimeen ei liity mitään virhettä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karttakeskuksen GT tiekartastossa Suomi 2013 järven nimi on Pyhältö. Pyhältö nimisiä paikkakuntia on myös Lempäälässä ja Liedossa, mutta niiden läheisyydessä ei ole järviä. Tämä Pyhältö-järvi ja samanniminen kylä sijaitsevat Kymenlaaksossa Haminan kaupungissa.

GT tiekartan hakemistosta ei löydy Pyhäliö nimeä. Kotimaisten kielten keskus ylläpitää asutusnimiluetteloa. Sieltäkään ei löydy Pyhäliö nimeä. Maanmittauslaitoksen maastokartat ovat katsottavissa verkossa. Niistä ei löydy Pyhäliö-nimistä paikkaa. Sen sijaan Haminassa oleva järvi on kartassa nimeltään Pyhältö. Myös paikalliselta kyläyhdistykseltä saadun tiedon mukaan järven nimi on Pyhältö.

Asutusnimiluettelo
http://kaino.kotus.fi/asutusnimihakemisto/

Maanmittauslaitos Karttapaikka
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/

Pyhällön Kylät ry
http://pyhalto.fi/