Minulta kysyttiin suomalaisista (siis alun perin suomeksi/suomenruotsiksi) kirjoitetuista kirjoista, jotka käsittelisivät moninaisuutta/inkluusiota, ei…

Kysytty

Hei! Minulta kysyttiin suomalaisista (siis alun perin suomeksi/suomenruotsiksi) kirjoitetuista kirjoista, jotka käsittelisivät moninaisuutta/inkluusiota, ei niinkään seksuaalista vaan kehollista erilaisuutta, esim. vammautuneen lapsen näkökulmasta tai jonkin sairauden kautta koettua (autismi, dysleksia, Downin syndrooma) tai aistien kautta (sokeus, kuurous). Osaisitko ehdottaa kirjoja, voin itse sitten tutkia tarkemmin, toiveena oli nimittäin myös, että kirjat eivät olisi synkkiä vaan että niissä olisi toivoa ja elämäniloa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin mahdollisesti sopivia kirjoja.

Aikuisten kaunokirjallisuutta

Tommi Kinnunen: Lopotti

Kalle Niinikangas: Tervetuloa Mongoliaan

Lars Sund: Kolme sisarta ja yksi kertoja

Sofi Oksanen (toim.): Sokea ei pelkää pimeää (novellikokoelma)

Vappu-Tuuli Fagerson: Special edition

Tietokirjallisuutta

Hanna Väätäinen: Rumbasta rampaan - vammaisen naistanssijan ruumiillisuus pyörätuolitanssissa (väitöskirja)

Matti Laitinen: Vammaiset - vaivaisista täysivaltaisiksi kansalaisiksi?

Amu Urhonen: Kompastuksia - vammaispoliittinen pamfletti

Janette Hannukainen, Tuomas Leppäniemi, Veeti Nevalainen, Sanni Purhonen & Sanna Rämö (toim.): Puhu hereille - kirjoituksia autismikirjolta

Essi Jäntti & Riitta Savinainen (toim.): Nepsyt - erityistä elämää

Nuorten- ja lastenkirjallisuutta

Ansu Kivekäs: Raakaversio

Marjut Vannas: Aurinkosisko

Tuula Kallioniemi: Rottaklaani

Heini saraste: Voihan vammainen - lasten kuvasanakirja vammaisuudesta

Lisäksi kannattaa katsastaa Kirjasammosta hylly, johon on koottu kirjallisuutta moninaisuudesta ja inkluusiosta: https://www.kirjasampo.fi/fi/node/13648