Minulle tuli yhtäkkiä lukea lapsuudestani tuttuja nuortenkirjoja. Synnove Stigmanin, ja Merja Otavan kirjat omistan kyllä. Mutta ketkä suomalaiset…

Kysytty

Minulle tuli yhtäkkiä lukea lapsuudestani tuttuja nuortenkirjoja.
Synnove Stigmanin, ja Merja Otavan kirjat omistan kyllä.
Mutta ketkä suomalaiset nuortenkirjailijat kirjoittivat 60-70-lukujen ongelmanuorten elämästä. Teosten nimiä ei tarvitse mainita, kunhan muistuttelette minulle mieleen tekijöitä.
Saa kertoa myös pojista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1960- ja 1970- luvut olivat Suomessa maaltamuuton ja kaupungistumisen aikaa. Myös maaseudun poikien elämää kuvasi hienosti kirjailija Uolevi Nojonen, jonka teoksen "Askeetti ei saa komplekseja" muistan lainanneeni kirjastosta piikkutyttönä. En kyllä tajunnnut kirjan nimeä. Se vain kuulosti hauskalta. Kirjan sisältökin jäi hämäräksi. Siinä oli koululaisdemokratiaa jne. 70-luku oli tiedostavaa aikaa, omilla henkilökohtaisilla ongelmillakin saattoi olla yhteiskunnallinen ulottuvuus.

70-luku päättyi kuitenkin nostalgisesti 50-luvun ihannointiin.

Anni Polvan Tiinan huolet olivat niin arkisenoloisia, että häntä tuskin voi ongelmanuoreksi kutsua.

Jos ongelmanuoreksi mielletään nuori, jolla on ikään kuuluvan kehityksen lisäksi muitakin ongelmia, kuten esimerkiksi laittomien päihteiden käyttö tai holtiton jengiläisyys, nousi moderni ongelmanuori mielestäni suomalaiseen nuortenkirjallisuuteen käännöskirjallisuuden kautta 70-luvun jälkimmäisellä puoliskolla.