Minulle opetettiin aikanaan, puolustusvoimien käytössä olleeseen Yleiseen palvelusohje-sääntöön perustuen, että kaikki kenraalit ovat vakinaisen palveluksen…

Kysytty

Minulle opetettiin aikanaan, puolustusvoimien
käytössä olleeseen Yleiseen palvelusohje-sääntöön perustuen, että kaikki kenraalit ovat
vakinaisen palveluksen päätettyään lopun elä-
määnsä puolustusvoimien reservissä ja käyttävät ohjesäännön mukaan sotilasarvonsa perässä merkintää (res). Nykyään siinä näytetään käytet-ävän toista, muille sotilaille aiemmin tarkoitettua merkintää, joka osoittaa henkilön olevan erossa vakinaisesta palveluksesta, esim. kenraalimajuri (evp). Onko ohjesääntö siis muuttunut?

Vastaus

Vastattu

Nykyisin voimassa oleva Yleinen palvelusohjesääntö toteaa seuraavaa:

"36. Vakinaisesta tai määräaikaisesta palveluksesta eronneen sotilaan sotilas- ja palvelusarvojen jäljessä käytetään lyhennettä evp (eronnut vakinaisesta palveluksesta). Evp-lyhenteen käyttöoikeus edellyttää, että sotilas on ollut nimitettynä vakituiseen tai määräaikaiseen sotilasvirkaan. Sotilaasta, joka ei ole palvellut puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen virassa, käytetään sotilasarvon jäljessä lyhennettä res (reservissä, reservin sotilasarvo). Sopimussotilaasta, joka on eronnut vakinaisesta palveluksesta, käytetään sotilasarvon jäljessä lyhennettä res (reservissä, reservin sotilasarvo)."

Kenraaleille ei nykyinen palvelusohjesääntö sisällä poikkeuksia. Viime vuosikymmenten yleisistä palvelusohjesäännöistä tai vanhemmista sisäpalvelusohjesäännöistä en löytänyt myöskään kenraali (res.) -muotoilua.

Tällainen käytänne on joskus ollut, sillä esimerkiksi Ruotuväki-lehti kertoo numerossa 1/1992 seuraavasti:

"Poikkeus evp-käytännöstä ovat kenraalit. He siirtyvät 60 ikävuoden jälkeen reserviin eivätkä eroa samalla tavalla vakituisesta palveluksesta kuin muut upseerit. Kenraalien yhteydessä käytetäänkin lyhennettä res eikä evp."

Lähde:

Ruotuväki, 08.01.1992, nro 1, s. 13
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1144841/articles/81…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot