Minulle luettiin lapsena 1980-luvun puolivälin tienoilla satukirjoja, joissa seikkailu luultavasti myyrä- tai mäyräperhe. Olen yrittänyt jäljittää kirjasarjan…

Kysytty

Hei,

Minulle luettiin lapsena 1980-luvun puolivälin tienoilla satukirjoja, joissa seikkailu luultavasti myyrä- tai mäyräperhe. Olen yrittänyt jäljittää kirjasarjan nimeä ja tekijää jo kauan, mutta turhaan. En myöskään tiedä, oliko kyseessä alunperin suomenkielinen kirjasarja vai käännetty. Sen muistan, että kirjojen kuvat olivat kolmivärisiä; mustaa, valkoista ja lisänä jotain pastellisävyä, kuvat olivat hiili- tai lyijykynäpiirroksien näköisiä. Yhden kirjan "teemaväri" oli hailakka mintunvihreä, toisessa taas hailakka keltainen. Jossain tarinassa perheen lapsi päätti "karata" kotoa, ja meni perheen ruokapöydän alle syömään eväitä. Itse olen lainannut ko. kirjoja Kotkan kaupunginkirjaston lastenosastolta. Ja kyseessä ei siis ole Zdenek Milerin kirjoittamat Myyräkirjat.

Löytyisiköhän vastaus pitkään askarruttaneeseen kysymykseen tätä kautta? Tuntomerkit ovat melko heikot, mutta voihan sitä aina yrittää! :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselin kollegoilta kansallisella tasolla. Kaikki ehdottivat kaivatuiksi kirjoiksi Myry-kuvakirjasarjaa:

HOBAN, Russell: Myry ei saa unta / Russell Hoban ; kuv. Garth Williams; [amer. alkuteoksesta suom. Leena Koivukoski]. Helsingissä : Otava, 1961. - 31, [1] s. : kuv. ; 26 cm. ISBN sid.
Alkuteos: Bedtime for Frances (1960)

HOBAN, Russell: Myry ei saa unta / Russell Hoban ; kuv. Garth Williams; [amer. alkuteoksesta suom. Leena Koivukoski]. - 2. p., Helsingissä : Otava, 1982. - 31, [1] s. : kuv. ; 26 cm. ISBN 951-1-07058-4 sid.
Alkuteos: Bedtime for Frances (1960)
1. p. 1961.

HOBAN, Russell: Myry saa pikkusiskon / Russell Hoban ; kuv. Lillian Hoban ; [amer. alkuteoksesta suom. Pirkko Harainen]. Helsingissä : Otava, 1984. - 31, [1] s. : kuv. ; 26 cm. ISBN 951-1-07935-2 sid.
Alkuteos: A baby sister for Frances (1964)

HOBAN, Russell: Myry syntymäpäivillä / Russell Hoban ; kuv. Lillian Hoban ; [amer. alkuteoksesta suom. Pirkko Harainen]. Helsingissä : Otava, 1985. - 31, [1] s. : kuv. ; 26 cm. ISBN 951-1-08360-0 sid.
Alkuteos: A birthday for Frances (1968)

HOBAN, Russell: Myryn parhaat kaverit / Russell Hoban ; kuv. Lillian Hoban ; [suom. Pirkko Harainen]
Helsingissä : Otava, 1986. - 31, [1] s. : kuv. ; 26 cm. ISBN 951-1-08989-7 sid.
Alkuteos: Best friends for Frances (1969)

Myry saa pikkusiskon -kirjassa Myry karkaa ruokapöydän alle.