Minulla on noin 10 vuotta sitten ostettu puolipellavainen "piirtoliina" eli pöytäliina, johon on sinisellä piirretty kirjailtava kuvio. Millä tuon sinisen…

Kysytty

Minulla on noin 10 vuotta sitten ostettu puolipellavainen "piirtoliina" eli pöytäliina, johon on sinisellä piirretty kirjailtava kuvio. Millä tuon sinisen piirtojälken saa pois? Osa sinisestä kun on jäänyt näkyviin kirjailun alta. Käsin pesu ei tehonnut :(

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Kirjastosta löytyy muutamia tahranpoistoa käsitteleviä kirjoja, joista voi löytyä tietoa asiasta, esim. Johansson-Rengen, Leena: Kodin tekstiilit (2009); Friedman, Virginia M.: Tahrat: esiintyminen ja poisto (2003)Toimin Kalvolan kirjastossa, jossa ainoa aihetta käsittelevä teos on Castren, Irmeli: Vaateniksit: huolla, korjaa ja kunnosta. Tässä kirjassa kerrotaan mm., miten huopakynäjälki lähtee sekä miten kuivamusteen saa pois. Molempiin tehoaa hiuslakka, minkä jälkeen tekstiili pestään. Tarkemmat ohjeet on hyvä tarkistaa kirjasta.