Kauanko avaamaton viskipullo säilyy hyvänä?

Kysytty

Hei. Minulla on n. 30v sitten ostettu 3 litran whisky pullo, avaamaton, tosin muutama sentti on haihtunut vaikka sitä ei ole avattu. Vieläkö sitä uskaltaa juoda vai huononeeko se ajan myötä.

Vastaus

Vastattu

Viski säilyy avaamattomana vuosia, eikä varsinaisesti pilaannu, mutta sen maku, aromit ja väri voivat muuttua. Alkoholia on saattanut haihtua vähän, jos korkki ei olekaan ollut täysin tiivis. Pulloa kannattaa pyöräyttää muutaman kerran ennen avaamista ja sitten varovasti maistella. Maku saattaa muuttua vielä avaamisen jälkeenkin hapen päästessä kosketuksiin viskin kanssa.

Parhaiten viski säilyy pimeässä, viileässä, avaamattomana ja pystyasennossa.

Viskin säilytys – ViskiTieto (wordpress.com)