Minulla on musiikkitieteen tutkinto yliopistosta (fil. maisteri) ja minua kiinnostaisi opiskella informaatiotutkimuksen perusopinnot (25op) tutkintoni lisäksi…

Kysytty

Hei,

minulla on musiikkitieteen tutkinto yliopistosta (fil. maisteri) ja minua kiinnostaisi opiskella informaatiotutkimuksen perusopinnot (25op) tutkintoni lisäksi. Olisiko opiskeluista käytännön hyötyä kirjastoalalle työllistymiseen vai vaaditaanko alalle käytännössä kirjastovirkailijan, -hoitajan tai informaatikon pätevyys? Ts. rautalangasta vääntäen: saisinko näillä opinnoilla töitä kirjastoalalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilman muuta kirjastoalan opinnoista on hyötyä alalle työllistymisessä, joten suosittelemme alan opintoja. Ilman niitä on mahdotonta pätevöityä ja saada vakituista työpaikkaa. Toki tällä hetkellä monet kaupunkien ja kuntien kirjastot eivät saa täyttää kaikkia vapautuvia toimia kireän kuntatalouden aikana. Opinnoista saa myös yleiskuvan alasta, toki erittäin paljon oppii kirjastossa työskentelemällä.

Kirjastoalalla työskentelee hyvin monenlaisen koulutuksen saaneita ihmisiä, jotka ovat opiskelleet jotain ihan muuta informaatiotutkimuksen, kirjastomerkonomin tai kirjastotradenomomin tutkinnon lisäksi. Esimerkiksi musiikkitiede on hyvä pohja ja sen opinnoista on paljon kirjastotyössä ja tietopalvelussa.