Minulla on kullattu juhlaraha, jossa on lyöntivirhe. Onko se alentava, vai ylentävä arvon kannalta?

Kysytty

Minulla on kullattu juhlaraha, jossa on lyöntivirhe. Onko se alentava, vai ylentävä arvon kannalta?

Vastaus

Vastattu

Virhelyönnit voivat tehdä rahoista merkittävästikin virheettömiä kappaleita arvokkaampia, mutta välttämättä näin ei kuitenkaan ole. Keräilyarvoa alentavasti virhelyönnit tuskin vaikuttavat muuten kuin siinä tapauksessa, että virheellisiä rahoja on lyöty enemmän kuin virheettömiä.

Virhelyöntien vaikutus keräilyrahojen arvoon riippuu paljolti siitä, onko kyse toistuvasta vai yksittäisestä virheestä. Toistuvan virheen tapauksessa virheellisiä rahoja on voinut samassa erässä valmistua muutamista aina kymmeniin tuhansiin saakka ennen kuin virhe on havaittu ja korjattu. Tavallisuudesta poikkeaville rahoille löytyy tavallisesti arviohinta keräilijöille suunnatuista rahaluetteloista. Yksittäisistä virheistä puhuttaessa samanlaisina toistuvia tapauksia ei ole yhtä tai muutamaa enempää. Näissä tapauksissa hinnanmuodostus on yksilöllistä ja riippuu eri kerääjien kiinnostuksesta juuri kyseisen rahan virhettä kohtaan.

Tämän yksityiskohtaisempaa vastausta on mahdotonta antaa tietämättä, mistä juhlarahasta tarkkaan ottaen on kyse. Täsmällisemmän tiedon saamiseksi kannattaa ottaa yhteyttä johonkin numismaattiseen erikoisliikkeeseen.

Lähteet:
Virhelyönnit – SNY Tietopankki (snynumis.fi)
Suomen rahat arviohintoineen 2023