Minulla on kirja jonka joonas lie on kirjoittanut v.1886 kertomus mereltä.Onko mitään arvoa?

Kysytty

Minulla on kirja jonka joonas lie on kirjoittanut v.1886 kertomus mereltä.Onko mitään arvoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonas Lien kirja Eteenpäin! : Kertomus mereltä (Tampere : Hagelberg, 1886) on julkaistu numerolla 18 sarjassa "Helppohintainen suomalainen romaanikirjasto". Juuri tätä kirjaa ei näyttäisi tällä hetkellä olevan suomalaisissa antikvariaateissa myytävänä, joten sen kaupallista arvoa täytyy lähinnä arvioida (tulkitsen kysymyksen "mitään arvoa" viittaavan rahalliseen arvoon, en kaukokirjalliseen).

Lien muita kirjoja on suhteellisen paljon tarjolla. Useimpien 1900-luvun puolella julkaistujen kirjojen hinnat ovat 5-10 euron tienoilla, mutta esimerkiksi vuonna 1895 julkaistua kirjaa Luotsi ja hänen vaimonsa tarjotaan juuri nyt ostettavaksi 79 euron hinnalla. Kyseessä on nahkaselkäinen, hyväkuntoinen yksilö. Vuonna 1886 julkaistu Lien kirja, jota ei ainakaan juuri nyt ole tarjolla, voisi siten ehkä olla useammankin kymmenen euron arvoinen.

On kuitenkin muistettava, että vanhoilla kirjoilla on rahallinen arvo vain siinä tapauksessa, että joku on valmis tuon hinnan maksamaan. Myyjän asettama hinta voi olla sellainen, ettei kukaan ole ostosta kiinnostunut, jolloin se ei selvästikään vastaa kirjan arvoa. Oman kirjansa todellisen kaupallisen arvon voi mitata vain tarjoamalla sen jollain kanavalla myytäväksi.

Heikki Poroila