Tapahtumarikasta ja nopeatempoista luettavaa 10-vuotiaalle tytölle

Kysytty

Hei! Minulla on 10-vuotias tyttö, joka on innokas lukija, mutta toistaiseksi on koitunut ongelmaksi löytää kirjoja, joiden kanssa mielenkiinto pysyisi. Hänellä on koulussakin lupa oheistoimintaan (piitäminen) opiskelun ohella ja numerot ovatkin siellä 9-10 tasolla, mutta kirjoja lukiessa luonnollisesti tällainen ei oikein toimi.

Soturikissat ja Tulisiivet, joita hänen isosiskonsa ahmii, on toistaiseksi olleet liian "raskasta" luettavaa lapselle, mutta hän on tykänny lukea esim Sotukissojen klaanikirjoja missä on tiiviimpää informaatiota.

Hän nautti suuresti Siri Kolun Hereiset-sarjasta, josta yritinkin kysellä mikä kirjassa oli erityisen kivaa, ja tykkäsi siitä kun koko ajan tapahtui jotain. Eli saisi olla aika nopeatempoista ja tapahtumarikasta kerrontaa? Mielellään merkittävillä tyttöhahmoilla, tuntuu nuo seikkailukirjat olevan niin poikapainotteisia ja siihen vaan loppuu nopeasti mielenkiinto kun niiden sisältö on yleensä usein myös aika "plääh, tyhmät tytöt kielletty" -tyyppistä.

Vanhemmista sarjoista, mitä olen itse lukenut, en ole saanut lapsia kiinnostumaan ollenkaan, ja nykytarjonnasta en tiedä yhtään mitä lähteä kokeilemaan.

Vastaus

Vastattu

Tässä joitakin lukuvinkkejä.

Romaaneja:

Brallier, Max: Maailman viimeiset tyypit -sarja

- vauhdikasta ja humoristista seikkailua hirviökatastrofin jälkeisessä maailmassa

Holopainen, Anu: Iik! -sarja

- alakouluikäisille suunnattu kauhusarja versioi elokuvista ja kirjallisuudesta tuttuja aihelmia vampyyreista räyhähenkiin

Lipasti, Roope: Palavan kaupungin lapset

- historiallinen seikkailukirja Turun palosta

Meggitt-Phillips, Jack: Hirviö-sarja

- karmivan hauska tarina ullakolla asuvasta hirviöstä ja pippurisesta Helmikki-tytöstä

Våhlund, Elias: Käsikirja supersankareille -sarja

- koulukiusattu Aliisa löytää käsikirjan, joka lupaa muuttaa hänen koko elämänsä

Sarjakuvaa:

Falch, Malin: Pohjantuli -sarja

- tavallinen norjalaistyttö Sonja pääsee seikkailemaan pohjoisen magian maailmaan, Peikkolaaksoon

Telgemeier, Raina: Siskot; Hymy

- hyväntuulista ja mukaansatempaavaa sarjakuvaa tyttöjen elämästä